۱۳۹۴ مرداد ۸, پنجشنبه

آب آشامیدنی نا سالم علت ابتلا ۱۶۴ نفر به مالاریا در سیستان و بلوچستان

حسین مرادی
 رییس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت که ۱۶۴ بیمار مبتلا به مالاریا از ابتدای امسال تاکنون در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.
مهدی طباطبایی گفته: “۸۵ نفر از مبتلایان به مالاریا در شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شدند که ۲۰ مورد محلی و ۶۰ مورد آن وارداتی و مربوط به افرادی است که در مرزهای استان با کشور افغانستان و پاکستان تردد داشتند”.
وی ادامه داد: “هشت مورد از بیماران شناسایی شده مبتلا به نوع شدید مالاریا و ۷۷مورد نیز مبتلا به نوع خفیف تر هستند که مراحل درمانی بر روی همگی آنان بر اساس دستورالعمل کشوری در حال انجام است”.
وی اظهار داشت: “بیشترین موارد مثبت مالاریا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مربوط به شهرستان سراوان با ۴۵ مورد، چابهار ۱۶ مورد و با آمار کمتر به ترتیب مهرستان، کنارک، سراوان، زاهدان و خاش بوده است”.
همچنین ایرج ضاربان رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر نیز در این رابطه اظهار داشت: “۷۹ مورد از مجموع ۱۶۴ بیمار مبتلا به مالاریا استان سیستان و بلوچستان در حوزه زیر پوشش این دانشکده شناسایی شدند که بیماری ۲۰ نفر شدید و ۵۹ نفر خفیف تر است”.
زمینه گسترش این بیماری در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان به دلیل عدم بهره مندی روستاها از آب آشامدنی سالم و وجود هوتک ها “برکه های آب” و ماندگاری آب و بهره برداری دام ها، حیات وحش و انسان از آنها که سبب آلودگی محیط و محلی برای تکثیر پشه مالاریا می شود، بیشتر از دیگر نقاط استان است.
هیچ موردی از ابتلا به بیماری مالاریا از ابتدای امسال تاکنون در شمال استان منطقه سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

 ab na salem

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر