۱۳۹۴ مرداد ۶, سه‌شنبه

گزارش وزارت خارجه آمریکا:‌ ایران مبدا و مقصد قاچاق انسان برای روسپیگری و کار اجباری

حسین مرادی
 وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره قاچاق انسان که روز دوشنبه آن را منتشر کرد، در بخش مربوط به ایران نوشت که این کشور مبدا و مقصد قاچاق انسان از جمله برای روسپیگری است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، گزارش وزارت خارجه آمریکا متنی طولانی است که در آن، وضعیت کشورها در زمینه مبارزه با قاچاق انسان به منظور بهره کشی تجاری و جنسی بررسی شده است.
در بخشی از این گزارش که به ایران اختصاص داده شده، نوشته شده که به دست آوردن اطلاعات دقیق از ایران برای نویسندگان گزارش ممکن نبوده است اما بنا به آنچه که به دست آورده اند، ایران مبدا، مسیر و مقصد قاچاق انسان برای روسپیگری و کار کشیدن اجباری است.
در گزارش به بالا رفتن تعداد کودکان متکدی و روسپیان نوجوان در برخی از شهرهای ایران اشاره شده و همین طور به گزارش هایی که هر از چندی درباره فروش دختران ایرانی در کشورهای حوزه خلیج منتشر می شوند.
در این گزارش همچنین اشاره شده که کودکان و جوانان افغان هم در ایران به بیگاری گرفته می شوند.
نویسندگان گزارش همچنین توصیه هایی به ایران کرده اند، مثل اینکه قوانین سخت تری برای قاچاقچیان انسان وضع کند و انتقاد کرده اند که قوانین ایران در این زمینه چندان روشن نیست.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا می گوید که هدف از انتشار این سند همراه کردن کشورها برای مبارزه با قاچاق انسان است.
او گفت: “هدف از انتشار این سند ملامت کردن یا آبروبری نیست، هدفش روشن سازی است، و انرژی دادن و مهمتر از همه قدرت دادن به مردم است، با این سند می خواهیم عموم را با واقعیت و عمق صنعت ۱۵۰ میلیارد دلاری قاچاق انسان آشنا کنیم”.
با این حال منتقدان می گویند که وزارت خارجه آمریکا در مورد دو کشور به خصوص ملاحظه به خرج داده است.
آمریکا با ارتقای یک مرحله ای کوبا، این کشور را از قعر جدول خارج کرده است. منتقدان تلاش برای بهبود روابط با کوبا را در این زمینه موثر می دانند.
کشور دوم مالزی است که به گفته ناظران، آمریکا به امید بستن قرارداد تجارت آزاد با کشورهای شرق آسیا، به این کشور تخفیف هایی در این لیست داده است.
آقای کری همچنین گفت: “ما می خواهیم که شواهد و مدارکی تهیه کنیم تا کسانی که در راه کم کردن آلام گام بر می دارند و می خواهند مجرمان به جزایشان برسند از آن استفاده کنند. ما می خواهیم اسنادی قوی برای دولت ها درست کنیم تا در هر حد و اندازه ای قاچاقچیان انسان را دادگاهی کنند. و آنها که در خطر هستند را محافظت کنند”.
گزارشی که وزارت خارجه آمریکا تهیه کرده است، کشورها را در چهار گروه قرار داده است.
گروه اول کشورهایی هستند که تلاش می کنند تا با وضع قوانین و اجرای آنها از قاچاق انسان برای بهره کشی های تجاری و جنسی بکاهند. ایالات متحده آمریکا از جمله این کشورهاست.
گروه دوم و گروهی که در راه رسیدن به گروه دوم هستند، شامل کشورهایی می شوند که به محققان وزارت خارجه آمریکا ثابت شده می خواهند از شدت و وسعت قاچاق انسان بکاهند. افغانستان و عراق در گروه دوم جای دارند اما ایران در گروه سوم است.
گروه سوم، گروهی از کشورها تعریف شده که برای حل این معضل و همچنین حمایت از قربانیان قاچاق انسان کاری نمی کنند.
به غیر از ایران، روسیه، ونزوئلا و تایلند هم در این گروه قرار دارند.

 ghachagh ensan

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر