۱۳۹۴ تیر ۲۱, یکشنبه

فراخوان سازمان ملل برای مجازات جنایت کاران خشونت جنسی

حسین مرادی
 معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در پیامی به مناسبت ۱۱ جولای ۲۰۱۵ برابر با ۲۰ تیر ماه روز جهانی جمعیت، خواستار مجازات جنایت کاران خشونت جنسی شد.
 مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد – تهران در متن پیام دکتر باباتونده اوسوتیمهین آمده است: “در این روز جهانی، جمعیت جامعه بین المللی را فرا می خوانیم تا تلاش خود را در حضانت از حقوق و سلامت زنان و دختران دو چندان کند”.
وی در این پیام ادعا کرد: “باید از زنان و دختران جوان و جوانان حمایت کنیم تا در مذاکرات صلح، دسترسی به صلح و بهبود شرایط بطور کامل نقش خود را ایفا کنند و اطمینان حاصل کنیم که دولت ها با قوانین بین المللی، جنایت کاران خشونت جنسی را بسزای اعمال خود می رسانند”.
اوسوتیمهین اظهار امیدواری کرد که با درایت قرار دادن بهداشت، حقوق و مشارکت کامل زنان، دختران جوان و جوانان در زندگی اجتماعی به چشم اندازی عادلانه تر، با ثبات تر و دنیایی صلح آمیزتر بنگریم.
وی به گزارش اخیر سازمان ملل متحد و هشدار در خصوص افزایش بی سابقه آوارگان اشاره کرد و اظهارداشت: این افراد، ۶۰ میلیون آواره در پایان سال ۲۰۱۴ هستند که زنان و دختران جوان در بین آنان، در نتیجه نبود امکانات بهداشتی و ضروری مورد نیازشان با تهدید ویژه ای روبرو هستند.
در ادامه پیام معاون دبیر کل آمده است: “حتی در شرایط معمول، مشکلات مربوط به بهداشت باروری یکی از دلایل اصلی بیماری و مرگ و میر در میان زنانی است که در سنین باروری قرار دارند. در شرایط بحران، احتمال می رود از هر پنج زن یکی باردار باشد بدلیل اینکه معمولا نیروی متخصص کافی و امکانات مراقبتی اورژانسی مربوط به زنان و زایمان در شرایط بحران در دسترس نیست، میزان آسیب پذیری زنان باردار در مقابل مرگ و جراحت در این دوران افزایش می یابد”.
این پیام می افزاید: “همچنین زنان و دختران جوان در زمان بحران یا بلایای طبیعی، بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر سو‍ء استفاده جنسی، خشونت و ازدواج اجباری قرار می گیرند”.
بر اساس پیام معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد، علاوه بر این، بسیاری از زنانی که از بحران جان سالم به در می برند تبدیل به سرپرست خانوار شده اند و مسوولیت نگهداری از بیماران، مجروحان و سالمندان شده اند و بار سنگینی را در راه امداد رسانی و بازسازی به دوش می کشند؛ در نتیجه ممکن است در راه خدمت به دیگران به نیازهای خود کمتر اهمیت دهند.
در بخش دیگر پیام اوسوتیمهین آمده: “از جمله شرایط بحرانی که هم اکنون به آن پاسخ می دهیم درگیری های بی پایانی است که با تاثیر از عواملی نظیر مدیریت ضعیف و ناکارآمد، عواقب تغییرات اقلیمی و دخالت گروه های تندروی مدعی قلمرو، منابع و قدرت، وضعیت وخیم تری را ایجاد کرده است.به همین دلیل با در نظر گرفتن آسیب پذیری در بحران به عنوان موضوع روز جهانی جمعیت امسال قصد داریم بر نیاز ویژه زنان و دختران جوان در بحران های بشری و درگیری ها تاکید کنیم”.
این پیام تصریح می کند: “یکی از اولویت های صندوق جمعیت ملل متحد، توانمندسازی و محافظت از زنان، دختران جوان و به طور کلی جوانان و رسیدگی به نیازها و نگرانی های آنان است.ما با تمرکز بر آمادگی در برابر بحران و از طرف مشارکت نزدیک با دولت ها، نظام ملل متحد و شرکای داخلی تلاش داریم اطمینان حاصل کنیم در رویارویی با بحران مسایل مربوط به صندوق باروری در نظر گرفته می شود”.
در بخش دیگر پیام معاون دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است: “صندوق جمعیت ملل متحد مجموعه های بهداشتی، امکانات زایمان و بارداری ایمن، افراد مجرب و سایر خدمات را برای جمعیت آسیب پذیر فراهم می آورد”.
اوسوتیمهین می افزاید: “این صندوق همچنین تلاش دارد در شرایط بحران و در دوران بازسازی اطمینان حاصل کند که به نیازهای زنان و دختران جوان و جوانان رسیدگی می شود.هدف ما این است که مطمئن شویم حقوق سلامت و بهداشت باروری زنان و دختران جوان در نظر گرفته شود و امنیت برای آنان برقرار باشد”.

 azar jensi

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر