۱۳۹۴ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

بازداشت دو فعال حوزه فناوری اطلاعات

حسین مرادی
  همزمان با تأکید بر تشدید کنترل فضای مجازی، گزارش ها از بازداشت آرش زاد و محسن صادقی نیا، دو فعال اینترنتی و وبلاگ نویس حوزه تکنولوژی در ایران حکایت دارد.
 پس از تاکیدات رهبر جمهوری اسلامی بر لزوم تشدید کنترل محیط مجازی، دو تن از مقامات ارشد امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، از چشم انداز “کنترل شدید تلفن هوشمند شهروندان و ورود به صحنۀ جدال امنیت اطلاعات در سطح جهانی” و همچنین “اقدامات اساسی برای تشدید کنترل شبکه های اجتماعی” خبر دادند. بر اساس گزارش ها، دو تن از فعالان اینترنتی ایران نیز توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
بنا بر اطلاع، آرش زاد، موسس و سردبیر «وبلاگینا»، یکی از مشهور‌ترین وبلاگ‌های گروهی حوزه فناوری اطلاعات در ایران، و همچنین محسن صادقی نیا، دارنده وبلاگ «چشمان باز»، روز پنجشنبه دوازدهم شهریور ماه در تهران بازداشت شدند.
هنوز از دلیل و محل بازداشت و وضعیت آنان خبری منتشر نشده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران را در ردۀ اول بزرگترین زندان های جهان برای رسانه ها، وبلاگ نویسان و فعالان مطبوعاتی معرفی کرده است.
تاکید بر تشدید کنترل و فیلترینگ  
گزارش ها حاکی از آن است که دو روز پس از معرفی اعضای «شورای عالی فضای مجازی» توسط  رهبر جمهوری اسلامی و هشدار وی در خصوص فضای مجازی، رییس مرکز «پدافند غیرعامل» ایران، از تصمیم برای کنترل شدید تلفن های هوشمند شهروندان و ورود به صحنۀ جدال امنیت اطلاعات در سطح جهانی خبر داد. یک مقام ارشد قضایی نیز از تشدید کنترل شبکه های اجتماعی سخن گفت.
غلامرضا جلالی، رییس «پدافند غیرعامل» در رابطه با “نفوذ و دسترسی به اطلاعات کاربران گوشی‌های هوشمند” گفت: “”سازندگان گوشیها از ابزار اطلاعاتی برای ساختن شبکه های اطلاعاتی استفاده می کنند و با ابزار مهندسی ارتباطات و مهندسی  اجتماعی، تمامی بافت و ساز و کار اجتماعی ایران را به دست می‌آورند.” این سردار سپاه افزود: “فضای مجازی و سایبری هر چیزی را تبدیل به اطلاعات می‌کند، برای مقابله باید یکسری اقدامات انجام داد. برای مثال ورود گوشی‌های هوشمند به داخل کشور مشروط به این شود که سرورهای منطقه‌ای آنها داخل کشور و در کنترل باشد.اروپا و آمریکا  برای بدست اوردن این اطلاعات در حال مناقشه اند ما چرا از آن استفاده نکنیم.”
جلالی تجمعات اعتراضی داخل کشور را نوعی مهندس ارتباطات و اجتماعی خواند و گفت: آنها فراخوان اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی هستند.
 عبدالصمد خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی نیز، سه اقدام اساسی برای مقابله با آسیب های ناشی از محتوای مجرمانه شبکه های اجتماعی را مسدود شدن آنچه وی “شبکه‌های معاند” خواند و الزام آنها به انتقال سرور‌هایشان به داخل و تقویت شبکه‌های داخلی برشمرد.
وی درخصوص اعمال فیلترینگ هوشمند در شبکه های اجتماعی موبایلی با بیان اینکه فیلترینگ هوشمند یکی از مطالبات قدیمی دادستانی کل کشور از وزارت ارتباطات بوده، افزود: “سامانه فیلترینگ هوشمند طراحی شده توسط وزارت ارتباطات تاکنون نتوانسته انتظارات مقامات قضایی را برآورده کند و علیرغم تبلیغات وسیع دولت در مورد فیلترینگ هوشمند، عملاً اقدامات آنها تاکنون نتیجه قابل قبولی نداشته است”.
معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، درخصوص وضعیت شبکه های اجتماعی خارجی حاضر در کشور اظهار داشت: “شبکه های پیام رسان موبایلی خارجی نظیر واتس اپ، وایبر و تلگرام، قوانین کشور ما را رعایت نمی کنند و بدلیل سهل انگاری دولت، در حال حاضر این شبکه ها علاوه بر اینکه زمینه جاسوسی گسترده بیگانگان از ارتباطات شهروندان کشور را فراهم نموده به بستر امنی برای تهاجم فرهنگی و ارتکاب جرایم سازمان یافته و انتشار گسترده محتوای مبتذل و مستهجن نیز تبدیل شده اند”.
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، با بیان اینکه به لحاظ استفاده شبکه های اجتماعی از فناوری رمزنگاری، فیلترینگ هوشمند بر روی این شبکه ها قابل اعمال نیست اعلام نمود: “برای مقابله با آسیب شبکه های اجتماعی خارجی سه اقدام اساسی باید انجام شود. اول: به شبکه های اجتماعی وابسته و مرتبط با کشورهای معاند و سرویس های جاسوسی بیگانه، به هیچ عنوان اجازه فعالیت داده نشود و اینگونه شبکه ها بطور کامل مسدود شوند. دوم: صرفاً به آن دسته از شبکه های اجتماعی خارجی غیرمعاند اجازه فعالیت در فضای مجازی کشور داده شود که از قوانین ما کاملاً تبعیت کنند و سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کنند و مراجع ذیصلاح مجوزهای لازم را اخذ نمایند. سوم: شبکه های اجتماعی داخلی نیز قوی شوند.
طی سال های اخیر کنترل، نفوذ، فیلترینگ، انسداد، سرکوب و اختلال در شبکه های اجتماعی، از عمده اقدامات نهادهای جمهوری اسلامی برای تحدید آزادی بیان در ایران بوده است.
در روزهای اخیر رهبر جمهوری اسلامی با ابراز نگرانی از فضای اینترنت، اعضای شورای عالی محیط مجازی را منصوب کرد و”سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان” و را از ماموریت های این نهاد خواند.

 bazdasht internet

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر