۱۳۹۴ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

باز هم خودسوزی یک دستفروش؛ این بار در تبریز

حسین مرادی
بار دیگر سختگیری ماموران شهرداری به دستفروشان، قربانی گرفت. این بار دستفروش میانسالی در تبریز پس از توقیف وسایلش توسط ماموران شهرداری، خود را به آتش کشید. حمید فرخی ۴۳ ساله پس از یک هفته تحمل درد، دیروز تسلیم مرگ شد و زشتی توأمان فقر و بی تدبیری حکومت را به رخ همه کشید.
در حالی که مسئولان حکومتی با بدهکاران بزرگ بانکی و مجرمان یقه سفید تا جایی که بتوانند مدارا می کنند و بسیاری از اختلاس گران و مفسدان زیر عبای حمایت برخی سران نظام قرار دارند، دستفروشان که از فقیرترین و بی پناه ترین اقشار جامعه هستند، همچنان با بیشترین سختگیری ها رو به رو می شوند. با آنها که قطع طریق می کنند و از بیت المال می برند، برخورد نمی شود اما با اینها که برای تامین معیشت – که طبق قانون اساسی وظیفه دولت است – خود دست به کار شده اند، به جرم سد معبر، بیشترین بی احترامی ها روا داشته می شود. دیروز یکی از آخرین قربانیان این برخوردها، در تبریز به خاک سپرده شد.
حمید فرخی، هموطن ۴۳ ساله آذربایجانی، زمانی که ماموران اماکن شهرداری یکی از مناطق تبریز اقدام به جمع آوری بساطش کرد، برای بازپس گیری بساطش از شهرداری اقدام کرد و زمانی که شهرداری از پس دادن وسایل امرار و معاش او خودداری کرد، آنها را تهدید به خودسوزی کرد. اما ماموران شهرداری حرف او را جدی نگرفتند تا این که او این تهدید خود را عملی کرد و مقابل چشمان آنان خود را آتش زد.
این در حالی است که یکی از نزدیکان حمید فرخی در این باره به سایت محلی اویان نیوز گفته، او در منطقه بازار تبریز مشغول خرده فروشی بوده و مجوز دستفروشی را هم از شهرداری دریافت کرده بود.
این دومین خودسوزی دستفروشان در دو ماه گذشته است. در آخرین روزهای اسفند سال گذشته نیز یونس عساکره شهروند خرمشهری خود را مقابل شهرداری خرمشهر آتش زد و دو هفته بعد بر اثر شدت جراحات در بیمارستانی در تهران درگذشت.
برادر یونس در خصوص علت این امر به اهوازنیوز گفته بود: من و برادرم چندسال است که در بازار بساطی داریم و تنها امرار معاش مان از این طریق است. یونس سرپرست خانوار و صاحب دو کودک است که باید به معیشت آنان رسیدگی کند.
او ماجرا را اینگونه شرح داده بود: مدتی قبل برای دریافت کانکس به شورای شهرمان درخواست دادیم که نمی دانم به چه علت اسممان در لیست رد نشد. از سوی دیگر، سه بار متوالی بساط یونس توسط شهرداری از محلی که عملا ایجاد مزاحمت برای کسی نمی کرد، جمع شد. شما می دانید که یک بازاری، خورد و خوراکش روزانه است و یونس که نمی توانست جوابگوی شکم زن و بچه هایش باشد، حوالی ساعت ۷:۴۵ صبح روز شنبه به منظور پیگیری اخذ مجوز به شهرداری خرمشهر مراجعه و باز هم با جواب منفی روبرو شد. این موضوع چنان او را برآشفت که با رفتن به جایگاه بنزین و تهیه یک بطری یک و نیم لیتری، زمانی که در جواب تهدیدش نسبت به خودسوزی، با بی تفاوتی کارمندان شهرداری مواجه شد، ناگهان خود را به آتش کشید.
حال هنوز دو ماه نگذشته از این حادثه، شهروندی دیگر در تبریز برای مشکلاتی که با شهرداری داشته، همان راهی را رفت که هموطنش در خرمشهر رفت؛ و او هم جان خود را از دست داد.
حمید فرخی دیزج ملک، پدر یک پسر و دو دختر بود. او صبح دیروز (دوشنبه ۳۱ فروردین ۹۴) در آرامستان تبریز به خاک سپرده شد. اما این سوال را برای ما باقی گذاشت که چگونه در جمهوری اسلامی سعید مرتضوی و اختلاس گران دادگاهی نشده اما عساکره ها و فرخی ها باید جان خود را از دست بدهند.

 org-z1429625611a07e04f9bdd94d81d6b07a8fd11292e1eed1aff4     org-z14296255372becf088124a74b0595a2fe883d9e2aaaf3f971f

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر