۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

امیر امیرقلی فعالی که در ایران به دو دهه زندان محکوم شده

حسین مرادی
 سازمان عفو بین الملل با ذکر «دو دهه» محکومیت زندان امیر امیرقلی فعال چپگرای زندانی با اشاره به حبس طولانی وی در ایران در اوایل سال ۲۰۱۶ خواستار اقدام فوری در مورد وضعیت این زندانی سیاسی شده است.
در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده‌است: “امیر امیرقلی فعال ایرانی در اوایل سال ۲۰۱۶ با اتهاماتی در رابطه با فعالیت های مسالمت‌آمیزش، به دنبال یک دادگاه یک‌ساعته به ۱۹ سال و شش‌ماه زندان محکوم شده است. او در شرایطی بسیار نامناسب در زندان اوین نگهداری می‌شود و منتظر تاریخ دادگاه تجدیدنظر است.”
عفو بین‌الملل با ذکر اتهامات امیر امیرقلی که نام رسمی‌اش علی امیرقلی‌ است و مقادیر حبس‌های صادره به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز مدنی و حقوق‌بشری از جمله تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از مردم تحت محاصره کوبانی در سوریه و ارتباط با زندانیان در ادامه و همچنین شرکت در یادبود خاوران یادآوری کرد “امیر امیرقلی در دسامبر ۲۰۱۴ توسط ماموران وزارت اطلاعات در یکی از خیابان‌های تهران دستگیر شد. سپس در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بدون دسترسی به وکیل یا خانواده‌اش به مدت ۵۶ روز نگهداری شد. تقریبا پس از یک‌ماه از دستگیری‌اش اجازه پیدا کرد در تماس تلفنی مختصری با خانواده‌اش صحبت کند. او در آوریل ۲۰۱۶ در اعتراض به نگهداری‌اش برخلاف اصل تفکیک جرائم دست به اعتصاب غذای ۱۸-روزه زد. عفو بین‌الملل با توجه به شواهدی که دارد می داند که وی به دلیل بیماری پانکراس بایستی تحت مراقبت و آزمایش مداوم قند خون قرار گیرد اما از مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز محروم بمانده‌ است.”
سازمان عفو بین الملل از مقامات ایران خواست امیر امیرقلی را بدون قید و شرط و فورا آزاد کنند و اطمینان دهند که او از شکنجه و رفتار نامناسب در امان است. مقامان ایرانی باید اطمینان دهند که او به وکیل و درمان مورد نیاز پزشکی دسترسی دارد و اصل تفکیک جرائم بر اساس استانداردهای سازمان ملل متحد در موردش رعایت می شود.
امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، در دی‌ماه ۱۳۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات و با تجمیع جرائم، حداکثر هفت سال و نیم از این مجازات قابلیت اجرا دارد. پرونده وی تاکنون جهت برگزاری دادگاه تجدیدنظر تعیین شعبه نشده است.
Amir Amirgholi

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر