۱۳۹۵ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

ایرج محمدی و محمد امین آگوشی در زندان تبریز

حسین مرادی
روز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ محمد امین آگوشی و ایرج محمدی دو زندانی امنیتی زندان تبریز در دادسرای این شهر به اتهام اخلال در نظم زندان تفهیم اتهام شدند.
یک منبع مطلع ضمن اعلام این خبر گفت: “این دو زندانی به دلیل اعتراض به وضعیت خود توسط مسئولین زندان به «اخلال در نظم زندان» متهم شده و پرونده ای برای آنان در شعبه ۷ دادیاری دادسرای تبریز تشکیل شده است.”
این منبع در ادامه افزود: “روز دوشنبه ۲۹ فروردین این دو زندانی به دادسرا اعزام و توسط دادیار با اتهامات اخلال در نظم زندان و توهین به مسئولین زندان تفهیم اتهام شدند.آنها این اتهامات را رد کرده و نپذیرفتند.”
همچنین یکی از نزدیکان آقای محمدی گفت: “ایشان از مشکلات اعصاب و روان رنج می برد و داروهایش را به او نمی دهند. این درحالی است که وضعیت وی در زندان تبریز بسیار نامساعد است و بعد از این همه سال حبس حتی یک تخت و پتو ندارد و روی موزائیک می خوابد. اعتراض هم که می کنند برایشان پرونده جدید تشکیل می دهند. این واقعا انصاف نیست.”
شایان ذکر است، ایرج محمدی در اردیبهشت ماه سال ۸۸ به همراه محمدامین آگوشی و احمد پولادخانی به اتهام جاسوسی دستگیر و سرانجام در فروردین ۱۳۹۱ هر کدام به ده سال حبس تعزیری همراه با تبعید محکوم شدند.
پیش‌تر آقای محمدی در زاهدان مورد معاینه قرار گرفت و توسط کمسیون پزشکی تایید شد که ایشان باید تحت درمان باشد. اما این روند در زندان تبریز رعایت نمی شود و مسئولین زندان جواب مناسبی نمی دهند. هم اکنون وضعیت وی نامناسب است. به دلیل شرایط سخت زندان و تحمل هشت ماهه سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه پاسداران ارومیه که توام با ضرب و شتم بوده و بطور خاص به دلیل ضرباتی که به سرش خورده دچار بیماری و اختلالات اعصاب و روان شده است و در حال حاضر در زندان تبریز نیازمند درمان و دارو است.
محمد امین آگوشی در تاریخ اول مهرماه ٨۶ به اتهام جاسوسی و همکاری به نفع حکومت اقلیم کردستان بازداشت شد. ۷ ماه و ۲۰ روز در سلول های انفرادی قرارگاه رمضان وزارت اطلاعات واقع در شهرستان ارومیه جهت بازجویی بسر برد و پس از گدشت ۸ ماه از بازداشت خود با قرار وثیقه ی ۱۵۰ میلیون تومانی که از سوی شعبه ی ۲ بازپرسی دادسرای نظامی ارومیه توسط بازپرس پرونده آقای باغبان صادر شده بود، آزاد شد.
در اردیبهشت ماه سال ٨۶ با مراجعه به شعبه ی ۲ دادسرای نظامی شهرستان ارومیه به ریاست آقای حافظ غفاری و قاضی پرونده آقای صمیمی، تفهیم اتهام و به اتهام محارب متهم شناخته شد و به زندان مرکزی ارومیه انتقال داده شد. پس از گذراندان ۴ ماه در زندان مرکزی ارومیه بعد از ۵ جلسه تشکیل دادگاه به ریاست حافظ غفاری با توهین حکم اعدام از طریق تیرباران صادر و اعلام گردید.
با اعتراض به حکم صادر شده، پرونده برای دادرسی به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ به ریاست محمد سلیمی انتقال داده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به استناد ماده ۱۰۹ قانون اساسی تایید گردید.
در سال ۱۳۸۹ پرونده برای اعاده ی دادرسی باز و به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ فرستاده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری در تبعید تغییر پیدا کرد.
وی درمرداد ماه ۱۳۹۱ به زندان مرکزی زاهدان تبعید شده و بعد از یکسال موافقت دادستان دادسرای نظامی به مرخصی اعزام شد.
ایرج محمدی و محمد امین آگوشی در فروردین سال جاری از زندان زاهدان به زندان تبریز منتقل شدند و به ترتیب در بندهای ۱۱ مخصوص سارقان و ۱۲ نظامیان زندان تبریز نگهداری می شوند.
Mohamadi-Aghooshi

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر