۱۳۹۴ دی ۱۵, سه‌شنبه

توهین افسرنگهبان به ئاسو رستمی و اعتراض زندانیان

حسین مرادی
 روز گذشته یکشنبه سیزدهم دی‌ماه، ئاسو رستمی فعال مدنی زندانی، توسط یکی از افسرنگهبان‌های بند هشت، مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفت.
با اعتراض و تحصن زندانیان در حسینیه‌ی بند هشت، این مسئله با وساطت رئیس بند و عذرخواهی مأکور شاکی پایان یافت.
گفته می‌شود که این مأمور پیش از این نیز سابقه‌ی درگیری با زندانیان و از جمله امید علی‌شناس، فعال مدنی زندانی را داشته است.
ئاسو رستمی فعال مدنی، روز چهارشنبه ۱۶ مهر ماه پس از برگزاری تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از کوبانی به همراه چند فعال مدنی دیگر بازداشت شد و پس از طی دوران انفرادی و بازجویی به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به ۷ سال زندان محکوم شد، دادگاه وی به همراه سه فعال مدنی دیگر، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و مجموعا به ۳۸ سال زندان محکوم شدند.
فعالیت های مجازی و انتشار مطالب انتقادی درباره وضعیت حقوق بشر و اعدام در ایران، همدلی و همراهی با خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های زندانیان محکوم به اعدام، شرکت در تجمعی در دفاع از کوبانی، همدلی با خانواده های قربانیان حوادث سال ۸۸ و ارتباط با فعالین حقوق بشر، مستند اتهاماتی بود که به این فعال مدنی وارد بود.
ئاسو رستمی در حال حاضردومین سال حبس خود را در بند هشت زندان اوین و در انتظار نتیجه بررسی دادگاه تجدید نظر می گذراند.
بند هشت “بدترین بند زندان اوین” و  “تبعیدگاه جدید زندانیان سیاسی اوین” توصیف شده است که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و امنیتی بر خلاف اصل تفکیک جرائم در ازدحامی فوق العاده و بدون امکانات و شرایط بد بهداشتی به همراه زندانیان غیرسیاسی نگهداری می شوند و اعتراضات مکرر زندانیان و خانواده ها نیز تا کنون راه به جایی نبرده است.

 aso rostami

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر